Public Archaeology: Twitter Conference

In der Archäologie entwickelt sich, ähnlich wie zuvor bereits in der Geschichtswissenschaft, ein Zweig der Public Archaeology mit der Zielsetzung, archäologische Wissenschaft der breiten Öffentlichkeit besser zugänglich zu machen und in den Dialog mit Selbiger zu treten. Ein sehr spannendes Kommunikationsformat ist in diesem Zusammenhang eine sogenannte Twitter-Konferenz: Dabei handelt es sich um eine virtuelle wissenschaftliche Konferenz, die über Twitter abgehalten wird, also in der internationalen Öffentlichkeit des Mikrobloggingdienstes. Am 17.11. diesen Jahres findet nun schon die zweite Public Archaeology Twitter Conference (kurz #PATC) statt. Das Konferenzthema lautet »An Equitable Archaeology« und eine der Sessions widmet sich dem Zusammenhang von »Archaeology and Politics«. Ich freue mich sehr darauf, in dieser Session einen Beitrag beizusteuern. Der Titel meines Beitrages lautet “Archaeology intervening in politics – learning from the past to create a better future?”

Ich werde ihn am 17.11.2017 um 12:30 Uhr deutscher Zeit (11:30 GMT) präsentieren. Hier findet Ihr das ganze Konferenzprogramm. Den Abstract meines Beitrages könnt Ihr hier lesen:

Archaeology intervening in politics – learning from the past to create a better future?
Can archaeology intervene in politics? For sure it can, and furthermore this happens often intentionally as well as (probably even more often) unintentionally. There has always been a close relationship between politics and archaeology, and the danger of misusing archaeology for ideological purposes is a constant one. This is well illustrated by the conflicts between archaeologists from competing European nations especially in the time period between World War One and World War Two. Archaeology has always played and still plays an important role in the construction of national myths and the pasts of nations.
So knowing about the critical aspects of the relationship between archaeology and politics, let us ask how archaeology might intervene in politics in a positive, non-ideological way. In a way that builds bridges between different ethnical groups and different nations. Can archaeology, in Europe for example, stress the aspects of belonging together in order to strengthen what is called the European idea? In the face of global migration, what about archaeology helping to underline that migration always was an important part of European history since what we call prehistory? But to be honest, the culture-historical approach which dominates in Central European archaeology, focusing on accurate descriptions of archaeological material, might not be the adequate approach to get results that represent a useful intervention in politics. So let us discuss what role archaeology should play in today’s politics. Let us discuss how the methods that archaeologists use, even the way they communicate, must change to get more political outreach than at the moment.

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